jsc
Tester
Dołączył: 22 Paź 2012
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 17:39, 12 Lis 2012 Temat postu: CO to są gry SUD |
|
|
Gry SUD, czyli Single-User Dungeon wywodzą się od gier MUD, czyli Multi-User Dungeon, których serwery pracowały w protokole Telnet. Tu mała uwaga do graczy, którzy rwą się do szukania Telneta klientów w swoich systemach: Najlepiej znaleźć ciekawą i później jeśli istnieje ściągnąć dedykowanego klienta, który zaoszczędzi trochę trudu konfigurowania.
Dla tych co nie kojarzą co to jest telnet to tłumaczę, że to jest protokół pracy na komputerze przez sieć, w którym serwer udostępnia powłokę tekstową do tzw. konta shellowego, na którym są instalowane hostowane usługi, w tym wypadku interfejs gry (powiedzmy bezpośredniego klienta serwera gry).
Więc jak można się domyślić gra się toczy w konsoli. Konsoli, która łudząco przypomina konsolę Linuxa, chociaż ... to może być naprawdę ona (ale tego podejścia nie polecałbym w przypadku SUDa). Wyobraźcie sobie grę, która ma systemowy znak zachęty... To by się sama prosiła o zhakowanie:). Ale gry są do grania, a nie hakowania, więc prompt nie podaje danych wrażliwych tylko zaprogramowane dane przez programistów, a które uznają za istotne dla postaci gracza, czyli życie, doświadczenie, zmęczenie i w klimacie fantasy (który jednak w grach fabularnych jest nadprezentowany, zwłaszcza w MUDach) mana. Gracz może dorzucić inne cechy postaci gracza dzięki poleceniu prompt, ale w granicach ustalonych przez programistów, więc nie zaszaleje;).
Skoro wiadomo co to SUDy (chyba, że są jeszcze jakieś pytania w tym zakresie to proszę zadawać) opiszę jak się gra. Rolę oczu pełni wyświetlany tekst, który opisuje co się znajduje w zajmowanej lokacji, ważne (tzn. warte wymienienia) elementy okolicy* i jeśli widoczny wygląd horyzontu.
* W wyborze tych elementów warto spomagać się wiedzą psychologiczną (np. głodnemu tylko chleb na myśli i najważniejsze szczegóły różdżki widzi tylko doświadczony mag, bo wie czego szukać). Można też nałożyć filtry związane ze stanem postaci gracza i/lub warunkami środowiska, które modyfikują widzialność.
Pod opisem lokacji lub efektu działań postaci gracza znajduje się spis istot i przedmiotów, z którymi można wejść w różne interakcje. A można to zrobić przez wpisanie ściśle określonych komend, o których można poczytać po wpisaniu komendy help. Podstawowy zestaw komend można uzupełnić o przypisanie do klawisza lub utworzenie dla liniowego (nazwa paradygmatu programowania) skryptu do aliasu, które najlepiej służą do przechodzenia stałych tras w miastach i innych uznanych za bezpieczne lub ew. (zależy od tego czy jest taka opcja) ponownego założenia ekwipunku po tym jak się go odnajdzie po śmierci postaci gracza.
Skoro już wspomniałem o śmierci postaci gracza, to trzeba nadmienić to po śmierci postać gracza respawnuje się w ustalonym przez programistów miejscu tracąc część postępów w rozwoju i zależnie od gry i wyposażenie.
Aby dopełnić specyfiki gry dopiszę tu takie ciekawostki o grach fantasy MUD, które znam:
część oferuje samouczek jako szkołę lub specjalnego nauczyciel, po którym można dotrenowywać na mobach w koloseum
dla każdej profesji istnieją gildie
istnieją progi poziomu od którego można korzystać z poszczególnych przedmiotów
co parę poziomów postać gracza odblokowuje sobie określone umiejętności
Post został pochwalony 1 raz
|
|